Anvisning af bygge- og farligt affald – kunden skal selv anmelde

Vigtigt: Efter gældende regler skal kunden/bygherren selv anmelde og anvise alt bygge- og anlægsaffald i den kommune, hvor affaldet opstår. Hvis der forekommer farligt affald (fx asbest, PCB m.m.), skal det derudover deklareres hos den anviste modtager. GrusDirekte.dk rådgiver dig gerne om proces og valg af affaldsløsning – men selve anmeldelsen og deklarationen er et lovkrav, der udføres af kunden.



Anvisning af bygge- og farligt affald



Hvorfor skal byggeaffald anmeldes?


Bygge- og anlægsaffald kan indeholde materialer, der er skadelige for både mennesker og miljø. Anmeldelse og kommunal anvisning sikrer, at affaldet sorteres korrekt, afleveres til godkendt modtager og at farlige stoffer håndteres forsvarligt. Når du anmelder før arbejdet går i gang, opnår du:



  • Korrekt og lovlig håndtering i henhold til gældende regler.

  • Sikker aflevering til en godkendt modtagerplads.

  • Dokumentation, hvis kommunen efterspørger bevis for korrekt håndtering.

  • Mindre risiko for påbud, forsinkelse og ekstraomkostninger.



Hvilket affald skal anmeldes – og hvad er undtaget?



Omfattet af anmeldelses- og anvisningspligt



  • Bygge- og anlægsaffald fra nedrivning, ombygning, renovering og tilbygninger.

  • Materialer som beton, tegl, murbrokker, træ, gips, glas, isolering, tagplader, vinduer m.m.

  • Affald med potentielt farlige stoffer (asbest, PCB, bly i maling, tjære, imprægneret træ mv.).



Farligt affald – kræver også deklaration



  • Asbest (eternitplader, rør, fliseklæb og spartel fra ældre byggerier).

  • PCB-holdige fuger/materialer, olie- og kemikalieaffald, imprægneret træ.

  • Batterier, elektronik, lyskilder, spraydåser m.v.


Bemærk: Farligt affald skal, ud over anmeldelsen til kommunen, deklareres hos den anviste modtager. Deklarationen følger affaldet ved afhentning/aflevering.



Undtaget fra anvisningspligten



  • Haveaffald (grene, blade, rødder, jord og planter).

  • Indbo og almindelig oprydning (møbler, tøj, pap, plast, metal og glas i husholdningslignende mængder).


For disse typer kan du bestille container eller bigbag hos os uden forudgående kommunal anmeldelse.



Trin-for-trin: Sådan gør du korrekt



  1. Afklar projekt og materialer
    Notér hvad der skal rives ned eller udskiftes, og hvilke materialer der indgår.

  2. Vurder risiko for farlige stoffer
    Ældre byggeri (ofte før 1990) kan indeholde asbest, PCB eller bly. Er du i tvivl, overvej prøvetagning eller kontakt kommunen.

  3. Anmeld byggeaffald til kommunen
    Anmeld altid i den kommune, hvor affaldet opstår, inden du går i gang. De fleste kommuner har digital selvbetjening.

  4. Afvent kommunens anvisning
    Du modtager information om korrekt modtagerplads samt evt. journalnummer/sagsnr.

  5. Deklarér farligt affald
    Hvis relevant, udfyld modtagerens deklarationsskema (fx for asbest/PCB). Skemaet skal følge affaldet.

  6. Bestil affaldsløsning hos GrusDirekte
    Når du har anvisning/deklaration, bestil container eller bigbag. Angiv gerne journalnummer i bemærkningsfeltet.

  7. Transport og aflevering
    Vi henter og afleverer på den anviste modtagerplads. Du sørger for adgangsforhold og korrekt sortering efter anvisningen.



Vores rolle og rådgivning


Vi er ikke “affaldspoliti”, men vi anbefaler på det kraftigste, at anmeldelse og evt. deklaration er udført inden bestilling. Det minimerer risiko for afvisning, ekstra kørsel og forsinkelser. Hos GrusDirekte.dk hjælper vi dig gerne med:



  • Overblik over processen – trin for trin.

  • Valg af rigtig container/bigbag-løsning til dine materialer.

  • Henvisning til din kommunes anmeldelses- og deklarationssider.

  • Praktiske råd om adgangsforhold, placering og sikker håndtering.

  • Transport og aflevering i overensstemmelse med den kommunale anvisning.


Kontakt: 70 23 80 90  |  kontakt@grusdirekte.dk



Hvad hvis der ikke anmeldes?


Manglende anmeldelse/deklaration kan betragtes som ulovlig håndtering af affald og medføre påbud eller bøder. Det er kundens/bygherrens ansvar at overholde reglerne. Vi kan rådgive, men må ikke anmelde eller deklarere på dine vegne.



Eksempler på kommunale selvbetjeningssider


Søg: “byggeaffald anmeldelse [din kommune]”. Typisk findes løsningen via kommunens affalds- eller miljøside.



FAQ – ofte stillede spørgsmål



Skal jeg altid anmelde byggeaffald?


Ja, ved nedrivning/renovering/ombygning skal byggeaffald anmeldes i den kommune, hvor affaldet opstår. Kommunen anviser korrekt modtagerplads.



Hvad med farligt affald som asbest?


Udover anmeldelsen skal farligt affald deklareres hos den anviste modtager. Deklarationen følger affaldet ved afhentning.



Kan I anmelde for mig?


Nej. Loven pålægger kunden/bygherren at anmelde. Vi hjælper gerne med vejledning og link til din kommunes selvbetjening.



Hvad er undtaget?


Haveaffald samt indbo og almindelig oprydning i husholdningslignende mængder er undtaget anvisningspligten.



Hvornår skal jeg anmelde?


Før arbejdet går i gang. Så undgår du forsinkelser og sikrer korrekt håndtering fra start.



Hvilke oplysninger skal jeg bruge?


Projektadresse (hvor affaldet opstår), typer/materialer, mængder, tidspunkt og evt. dokumentation for prøver ved mistanke om farlige stoffer.



Kort opsummering